Vinko pobijedi u Onome od kojega je svijet pobijeđen

22
sij

Drugo čitanje: Iz Govora svetog Augustina, biskupa (Govor 276 , 1 – 2 : PL 38, 1256)

“Vama je – reče – za Krista dano ne samo da vjerujete u njega nego i da trpite za njega. To je obadvoje levit Vinko bio dobio, dobio i imao. Da nije dobio, što bi imao? U govoru imaše pouzdanje a u trpljenju izdržljivost. Nek se stoga nitko u srcu pretjerano ne uzda kad govori, nek se nitko ne ufa u svoje snage kad trpi kušnje, jer od Boga imamo mudrost da razborito govorimo dobre stvari, od njega i strpljivost da hrabro podnesemo zlo.

Sjetite se kako Krist Gospodin u Evanđelju opominje svoje učenike, sjetite se Kralja mučenika kako snabdijeva svoje čete duhovnim oružjem, kako ih uvodi u ratovanje, dijeli pomoć, obećava nagrade. Kad učenicima svojim reče: Na ovom ćete svijetu imati tjeskobu, odmah nadoda ne bi li ih prestrašene utješio: Ali imajte pouzdanja, ja sam pobijedio svijet.

Što se onda, braćo, čudimo ako je Vinko pobijedio u onomu koji je pobijedio svijet? On veli: Na ovom ćete svijetu imati tjeskobu, no tako da ako i pritisne, do kraja ne stisne, ako i napadne, da ne osvoji. Dvostruku borbu vodi svijet protiv Kristovih vojnika. Laska im da ih prevari i prijeti im da ih slomi. Nek nas samo ne zarobi vlastiti užitak, nek nas ne zastraši tuđa okrutnost, i svijet je pobijeđen.
U jednom i u drugom slučaju uz nas je Krist, i kršćanin ne zna za poraz. Ako u Vinkovu mučeništvu gledamo samo ljudsku snagu podnošenja, ono postaje nevjerojatno; ako u njemu gledamo i Božju svemoć, prestaje biti čudno.

Tolika se okrutnost nanosila mučenikovu tijelu, a tolika je spokojnost izbijala iz glasa, tolika je nesmiljenost muka bješnjela nad udovima a tolika sigurnost odjekivala u riječima, da bismo pomislili kako je u Vinkovu trpljenju na čudesan način netko drugi čiji se glas nije čuo podvrgnut mukama. I doista je, braćo, bilo tako; upravo je bilo tako: drugi je govorio. To je Krist u Evanđelju i obećao svojim svjedocima dok ih je spremao na ovakve bojeve: Nemojte unaprijed smišljati kako ćete ili što ćete govoriti, jer niste vi koji govorite nego je Duh vašeg Oca koji govori u vama.

Tijelo je dakle trpjelo a Duh govorio. Time što je Duh govorio, ne samo da je nadvladana bezbožnost nego se i slabost učvršćivala.”